Menabur peluh di Bukit Tabur

4:51:00 PM

Sabtu baru nie bersamaan 2 Februari aku and T'rex (bukan dinosour tp nama grup rekreasi kolej) mengorbankan masa tidur pagi kami dengan menabur peluh di Bukit Tabur. Untuk aku, dah 2x termasuk yang ini. Bagi oram laen pulak, ade yg dah 3,4x daa..Tapi bagi Babas pulak, 1st time!!Haih..Kinabalu dah naek, Tabur tak naek lagi?(Muke sinis). Jadinya, kami pom berkeputusan nak melayan Babas naek Bukit Tabur.

Plannya nak gerak kol 6 pagi dari Serdang. Biasela janji Malay kan. Kol 7 baru aku sampai kat Serdang barula boleh gerak. Aku sampai2 sume muke macam harimau menyinga..Heheh..Oh ye. Sedikit info mengenai Bukit Tabur ni. Bukit Tabur terletak kat Taman Melawati. Kalau jalan ikot MRR2, exit kat Taman Melawati. Lepas tu terus jek sampai masuk kawasan perumahan. Then, ader simpang kiri, belok. Trademark simpang tu ader 2 ekor anjing dan penjaganya. Haha..Nie kata Babas. Lagi satu trademark die dekat dengan Puncak Niaga facility. 

Kami start treking around 8 pagi mcm tu. Bukit Tabur ada 2 side. East and West. Yg hardcore ialah East. We used to climb West. Insya Allah laen kali nak try West pulak. Tapi kami dapat berita terbaru kata ade another trail of Bukit Tabur yg paling hardcore. Lokasi die dekat belakang Zoo Negara. Nie Allahuallam.

Jadi,bermulalah pengembaraan baru kami.Tak sampai 5 minit treking, tibe2 aku sakit kepala. Rasa nak pitam. Mungkin sebab tak brekfest. Rest kejap makan roti bawu rasa OK. Tapi, lepas tu rasa nak berak pulak. Adui mn nak cari toilet kat sini. Kat starting point pom xde toilet jugak. Setelah bertarung nyawa menahan berak, berjaya jugak aku memasukkan kembali ke dalam usus. Haha. 

Start balik treking.Naik, turun bukit. Rest kejap. Amek gambar. Jalan lagi.Panjat sikit batu. Lepak kejap. Gelak-gelak. Panjat lagi. Dalam 2-3 jam sampaila kami di puncak. Yeayyy..Sebenaqnya puncak Tabur nie biase jek. On the way to the peak yg sebenaqnya awesome. Luckily, hari tu cuaca mmg sgt cantek!!View memang superb!!Boleh nampak Empangan Selangor, Bandar KL. Genting Highland pom bole nampak beb!! Kiteowang lepak puncak dalam setengah jam lepas tu turun. Trek tok turun dan naek adalah berlainan. Trek turun senang jek..Kau turun jela..Takde panjat2 batu dah. Turun adela dalam 45minit mcm tu campur dengan traffic jam. Ingat kat jalan jek ade jem, kat gunung pom sama jugak.

Overall trip nie memang awesome.Last time aku pergi, view xcunggg..Yg nie memang terbaekkkk. Tak sabar aku nak post gambar nie. Tahan aku!!Tahan aku!!Aku nak bagi a few tipsla kalau ada yg terase nak panjat Tabur nie..

1. Panjat awal. Kalau dapat layan sunrise lagi superb. Tapi, agak slippery jugak dan gelap. So bawakla headlamp. Pukul 10pg, daa terik daa kat sane.Naseb baek aku pakai sunblock.Haha..

2. Pakai glove.Bukan yg nipis tu yg bedah2 oram tu.Kalau yg mcm carpenter tu lg bagus.Sebab utk awek2 tangan boleh luka masa nak panjat batu. Nanti bakal mak mentua tgk, dah rendah hantaran. Camne?

3. Brekfest dulu. Kang jadi mcm aku pening. Lepas tu pastikan dah membuang dulu sebelom sampai kat Tabur nie.Takde toilett wehhh..

4. Hmm..panjat jela..Heheh..

Selamat Mendaki Uolsssss!!!! 


Mase nie aku tengah bertarung nyawa menahan nafsu.Eh silap menahan berak!!

Salah satu cabaran yg perlu dilalui sebelom sampai puncak. Bawah tu gaung..Nangesss..But I can guarantee, its really worth it!!!

Nampak x Genting Highland?Roller Coasterrrr..Weehuuuuuuu~~

Ini adalah Puncak Tabur belah East. Mencabar minda dan fizikal kan tengok?

Ouch..Tetibe ada matsalih lalu..Katang wooo~~


Canteknyeee awek nie..Eh pemandanganla woiiiii =D

This is the reason why I miss so much to hiking. Laugh with friends walaupun penat =D


Empangan Selangor di sebelah kiri gambar

Bandaraya Kuala Lumpur. Kalau malam mesti lagi cun. Tapi, sape yg nak treking malam?Haha

Belum sampai puncak lagiii..Tapi cun kan!!

Mereka ini giloooo..Daripada tak nak berak terus rasa nak berak bile lepak ngan depa nie.. Ha,ini adalah puncakkkkkk..Biase je kan??!!


Ketinggian puncak nie hanyalah 400m++. Lebeh kurang Broga jelaaaa..

You Might Also Like

3 comments

  1. Salam ukhwah.. saya suke sangat blog pasal travel nih..support me new blogger..follow me back ya..

    ReplyDelete

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images