Backpack to Beijing- Siri 4

1:49:00 AM

Ok..Sambung balik entry Beijing..

Untuk hari keempat nie, kami berada di Tembok Besar Chinaaaaaaaa!!OMG!!Eksaited sangat nie..Of coursela..It was one of the seven wonder..Siape yang tak eksaited tu bukan manusia..Sile terjun KB Mall sekarang..=p

Pada hari ini pom, kami bangun lambat padahal dah tau we had a long journey to go..I think next time we should have a partner who are very punctual..Sebab time management is very important..Kalau tak manage betol-betol u will miss many things..Laenla kalau stay sebulan ke kan..Nie setakat 1 minggu tapi nak pergi semua tempat..Camano?

Around 11 am, kami gerak keluar dari hotel..Kami dah google the easiest way to go to Badaling wall is by bus..Oh ye, Badaling wall is one of the many section yang ader kat Tembok Besar..Banyak section yang ditutup and under construction. Badaling nie paling glemer dan paling dekat dengan city..Mule-mule kami plan nak ke Mutianyu sebab bace review katenye paling best..Tapi time winter, section nie ditutup..Terpaksela repeat lagi sekali Tembok Besar nie kan..

Kami kene naek bas kat Dengshemen bus station. So from our hotel:

Dongsi (Line 5)- Yongha Lama Temple- Jinshuitan Exit A (Line 2)

Sampai kat stesen Jinshuitan, jalan dalam 450 m ke Dengshemen bus station. Kat situ ader banyak bas. Bas untuk ke Badaling bernombor 877..Mase nie kene aware seket..Jangan tertipu dengan oram oram kat situ..Pergi teros ke bas 877 dan tanye ke Badaling kah?Harga tiket bas ialah 12 RMB..Perjalanan mengambil masa selama 1 jam..Bas nie direct teros ke Badaling..Aku tengok kami jek the only foreigner dalam bas..Yang laen sume oram China yang muke tak mandi..Ok muke kiteowang pom muke tak mandi gak..Gile ke ape nak mandi pagi pagi time winter!!Bas paling last gerak dari stesen nie pukul 12 tengah hari tak silap aku.Kami naek bas yang last skali T T..

Along the way to Badaling, view memang superb..Dah nak sampai situ, korang akan nampak Tembok Besar..Oiiii tak sabar woiiiii nak jejak kaki..Dalam pukul 1 petang, kami sampai kat pintu masuk Badaling Wall..Baru sampai kat pintu masuk,tapi sejoknye bukan main lagi..Tapi untung juga datang time winter, tak ramai oram..Dari pintu masuk, korang boleh naek atas melalui cable car, sliding car/ pulley, dan kaki..Disebabkan kami tak cukup masa, kami naek sliding car sampai tak tahu tembok yang ke berapa..Bukan sebab tak larat tao =p.. Sliding car nie untuk oram yang konon konon adventure..Kami memang tak tahu menatang ape sliding car nie..Tengok tengok rase nak patah balik jek..Mcm roller coaster siot..Naseb baek menaek jek..Kalau turun naek menatang nie, boleh luruh jantung gak nie..

Mau tak cuak kan?Bukan ader insurans pom..haha..

Dalam terowong..Colourfulll..
Naek sliding car nie dalam 30 RMB + entrance fees, student 25 RMB, non student 45 RMB..Percaye tak kad matrik Upm aku boleh pakai kat sini?Sile percaye..Mase nak beli tiket,oram yang jual tiket tu mintak kad student, aku pom bagi jekla..Sekali memang boleh pakai pom.. Marveles..Beza 20 RMB kottt =))

Jadinye, bile sampai sini, hanya kamera saja yang boleh berkata kata..The view was really magnificent!!

Nad with the tix yang ader diskaun =D
Nad konon konon menjerittttt..Nie di awal perjalanan..
I don't have a photograph, but you can have my footprints. They're upstairs in my socks...

Watchaaaa uolsss!!

The breath taking view..

View yang membuatkan air liuq melelehhh..

Nad dengan berlatar belakangkan tembokkk..

Gambar muka berlagak mesti ader beb nak tunjuk oram kampung!!

Abaikan kaki aku..niela akibat mak tak bedung masa kecik kecik
Posing lagiiiiii..
View yang membuatkan oram boleh tertinggal bas..
Setelah beberapa jam spent kat atas, time for go home..Aku kalau boleh memang tak nak balik lagi..Tak puas beb..Tapi bas paling last pukul 5 petang..Kami gerak turun dari atas dalam pukul 4.30 petang..Ingat nak turun naek cable car tapi pukul 4 petang diorang dah stop operate..Mengelabahla kau turun cepat cepat..Tapi sempat jugak snap gambar mase otw turun..Sebab time tu nak sunset,rugila kalau tak amek time sunset..

View yang membuatkan kita mengucapkan Subhanallah..

Matahari nak melabuhkan buntutnyaaa..
 Sunset at Badaling Wall..

Sampai-sampai kat bawah, takde satu bas pom yang ada kat situ..Ader pak guard jumpa kami tapi cakap bahasa die..Yang kami paham die kate bas dah takde..Itu kami pom tahu..boleh nampak kot bas memang dah takde..Yang ader kat situ, hanya beberapa oram jek..Dalam kepala otak aku memang pikir nak tumpang tapi masalah pulak nak cakap tumpang dalam bahasa cina..Lepas tu baru teringat kat situ ader pondok polis.Mujur ader soram pakcik polis pandai speaking seket2..Die kate ader lagi satu bas..At the other side..Dalam 10 minit boleh sampai..Itu die punye 10 minitla..Kami punye, sampai 20 minit kot jalan..Dalah sejok + nak gelap..

On the way nak ke tempat bas tu, kami terserempak dengan 2 oram abang Melayu Malaysia..Kami tao die Malaysia sebab kat atas ader bersembang kejap..Kami buat-buat tanya dekat tourist guide die kat mane nak amek bas..Dengan harapan diorang akan offer nak give a ride..Humphhhh..Macam haram..Takde nak offer pom!!So Selfish!!At least tumpangkan kiteowang ke nearest subway pom dah ok!!Nie dalaa bangsa sendiri, sama ic biru, perempuan pulak tu, comel lagi..hmm..comel ader seketla kan =p Seddey bile oram sendiri tak nak tolong =(

Dalam pukul 6.30 petang, baru bas sampai..No bas 919 tapi nie bas lompat-lompat..Kami sampai Dengshemen tu dalam pukul 8.30 malam..Amek kau 2 jam..Nie sume salah abang kedekut tu..Huh!!
Disebabkan penat + lapar + bengang yang tak sudah, kami pon balik jek ke hotel..Sebelom balik bilik, singgah dulu makan kat kedai kecik selang 2 pintu tu..

Tamat sudah entry Great Wall kami..Overall, memang puas giler!!