Gunung Batu Bujang

10:42:00 PM

Entry Beijing tak habes lagi,aku boleh upload entry laen pulak kan..
Tetibe rase rindu giler nak menggunung tu yang teros rase nak buat entry menggunung..

Nie trip tahun lepas punye..Tak ingat bulan berape tapi yang pasti lepas raye..Trip nie disertai oleh aku, dan 3 oram lagi geng T-Rex..Kami join trip oram laen yang di gogo oleh Jk Nabil aka Chef Wan..Series muke same giler..Dahla pandai masak..Gunung kali nie ialah Gunung Batu Bujang (adek beradek Batu Putih)..Terletak kat Perak..Dan hanya oram bujang sahaja yang boleh naek.Konon-konon boleh dapat jodoh bile naek gunung nie..heheh..

Nak pergi ke gunung nie, keluar kat exit Tapah..Kemudian,menuju ke Kampung Kuala Bot, starting point nak mendaki..Nak naek gunung nie,kene pakai oram asli jadi guide..Lagipom kami group kedua yang masuk secara rasmi..Jadinye,memang tak pernah tahula treknye macam mane.. T T.. Bile dah start treking tu,lalula kawasan empangan, titian rapuh, denai, sungai, lereng bukit, gua, jalan hutan yang penuh onak dan duri..Baru beberapa jam jalan,kaki aku mula start buat hal..Asyik krem jek..Gila kau kalau setiap beberapa langkah, krem..Memang aku mental giler time tu..Die start krem bile aku hampir jatuh kat lereng bukit..Bawah tu gaung..Naseb baek beg aku tersangkut kat pokok..Kalau tak memang masok berita Metro dah..Dalam pukul 7 mlm kami sampai kat campsite..Untuk hari pertama nie, memang takde satu gambar pom..sebab hujan..sayang wooo kamera aku..Satu-satunya harta pusaka yang aku ader..

Esoknya,sambung lagi pendakian..Budak-budak nie suruh aku warming up dulu..Kasi panas panas sikit.. nanti takdela krem lagi..Aku punyala cuak takut krem lagi,habes exercise dah aku buat..Sampai diorang suruh stop..Takot tercabut pulak kang..haha..Untuk hari kedua nie,trek agak ok jugakla..Kami singgah sekejap kat Bukit Batu (ye kot namanya)..View agak superb..Nie ader gambar..Tak yah imagine-imagine.. Kang nanti imagine bende laen pulak =p

Nie otw nak ke puncak sebelom jumpa Bukit batu..Batu die sume besar -besar..Nie memang kepala batu nie..

Model sedang bergaya di puncak Bukit Batu..Nie bukan puncak betol lagi..

Jejaka-jejaka sedang bergaya ala pose Mangga..

kami-kami semueeee..
Setelah selesai bergambar, kami pom meneruskan pendakian ke puncak..Akhirnyaa kami sampai juga di puncakkkk..Alhamdulillah..Dapat tengok view keliling gunung ganang..Part yang paling best sekali =D Tapi tak sempat nak amek gambar sebab hujan turun dengan lebatnyaa..Sejokk woiiii..

Esok paginya,kami dikejutkan oleh suara oram asli yang menyuruh bangun pagi dan menggosok gigi..Rase macam tak nak bangun jek..Sebab sejok yang amat..Nak bungkus dalam sleeping beg jek..Tak teringin ke rase sejok gunung?Perghhhhh..Time nie sempat amek gambar morning view..Awan berkepul kepul tuuu..

Muke bengkak baru bangun tidoq..
Sunrise..Oh Gula gula Kapas..

Nampak awan berkepul-kepul?Syahdu beb..
View lagi..
Guide yang mukenya macam Mamat Sepah..

Geng-geng Jiwa Kacau..
Dah siap kemas-kemas,mulalah trekking turun yang amat menyeksakan jiwa dan batin..Mase turun nie pom kaki aku buat hal..Luka lama berulang kembali..Kaki aku tak boleh bengkok..Seksanya..Dalah turun pom hujan jugak..Trek licin dan rosak habes..Aku sampai menggelongsor dah..Malas giler nak jalan..Asalkan sampai bawah..Tak tahu mase nie nak bersyukur ke ape sebab terharu ader soram mamat nie sanggup tunggu aku turun same-same..Wink wink..tapi jangan salah anggap..Die sudah ada marka..Aku bersyukur sangat ader kawan susah senang nie...Sebab tula aku rase penting kite trekking dengan oram yang memahami kita dan selalu dah trekking sesama..Papehal diorang boleh tolong..

Akhirnya, sampai juga tempat starting point tadi..Alhamdulillah..

Selepas trip nie,aku rase aku memang kene menggantung beg..sedehnyeeeee T T